De VE.Bus BMS en VE.Bus BMS V2 zijn accubeheersystemen (BMS), ontworpen als interface met, en bescherming van, één of meerdere Lithium Battery Smart 12,8 V & 25,6 V-accu's (LiFePO4 of LFP) in systemen met Victron omvormers of omvormer/laders uitgerust met VE.Bus-communicatie. Het BMS bewaakt en beschermd de accu's tegen te hoge spanning en te lage spanning van elke afzonderlijke cel, en tegen te hoge of te lage temperatuur.
Afhankelijk van de status van de accu of accu's zal het BMS:
- Een vooralarm geven om te waarschuwen voor dreigende te lage spanning in de cel.
- Het omvormen uitschakelen bij te lage spanning in de cel; bij VE.Bus omvormers of omvormer/laders gaat dit via de VE-Bus, en bij andere belastingen via de klem “Belasting loskoppelen”.
- Uitschakelen bij te hoge spanning of te hoge of te lage temperatuur in de cel; bij VE.Bus omvormers of omvormer/laders wordt het laden uitgeschakeld via de VE-Bus, bij andere laders worden uitgeschakeld via de klem “Belasting loskoppelen”.
De “original” VE.Bus BMS wordt liefst gebruikt in systemen zonder GX-apparaat.
De VE.Bus BMS V2 is de “volgende generatie” en heeft extra functies, zoals:
- Externe aan/uit-aansluitklemmen.
- In staat om VE.Direct en VE.Can zonneladers via een GX-apparaat uit te schakelen.
- Mogelijkheid om de VE.Bus omvormer/lader vanuit meerdere apparaten te besturen, zoals de Digital Multi Control, de VE.Bus Smart dongle en/of een GX-apparaat.
- Aansluitklemmen voor hulpvoedingsingang en hulpvoedingsuitgang waardoor een GX-apparaat van stroom voorzien blijft ook wanneer het systeem wordt uitgeschakeld.
- Bestelcode: BMS300200200
- Nominale spanning (V): 9-70V
- Afmetingen (hxbxd) (mm): 24 x 95 x 106 mm
- Gewicht (kg): +/- 0,12 kg
- Temperatuurbereik: -20°C - +50°C
- Automotive Directive: