Storingsmodi van VRLA loodzwavelzuuraccu's bij intensief cyclussen
De meest voorkomende foutmodi zijn:
- Verzachting of verlies van het actieve materiaal. Tijdens de ontlading wordt het loodoxide (PbO2) van de positieve plaat omgezet in
loodsulfaat (PbSO4) en terug naar loodoxide tijdens het laden. Frequente cyclussen zal de cohesie van het positieve plaatmateriaal
verminderen vanwege het grotere volume loodsulfaat in vergelijking met loodoxide.
- Corrosie van het rooster van de positieve plaat. Deze corrosiereactie versnelt aan het einde van het laadproces als gevolg van de
noodzakelijke aanwezigheid van zwavelzuur.
- Sulfatatie van het actieve materiaal van de negatieve plaat. Tijdens de ontlading wordt lood (Pb) van de negatieve plaat ook
omgezet in loodsulfaat (PbSO4). Wanneer in een lage ladingstoestand worden achtergelaten, groeien de loodsulfaatkristallen op
de negatieve plaat en worden ze hard en vormen ze een ondoordringbare laag die niet opnieuw in actief materiaal kan worden
omgezet. Het resultaat is capaciteitsverlies, totdat de accu onbruikbaar. wordt.
Het kost tijd om een loodzuuraccu op te laden
In het ideale geval moet een loodzuuraccu worden opgeladen met een snelheid van niet meer dan 0,2C, en de bulkladingfase moet
worden gevolgd door acht uur absorptievermogen. Het verhogen van de laadstroom en de laadspanning verkorten de oplaadtijd ten
koste van de kortere levensduur als gevolg van temperatuurstijging en snellere corrosie van de positieve plaat vanwege de hogere
laadspanning.
Lood koolstof: betere gedeeltelijke laadprestaties, meer cycli en hogere efficiëntie
Vervanging van het actieve materiaal van de negatieve plaat door een composiet van lood koolstof reduceert potentieel sulfatatie en
verbetert de lading acceptatie van de negatieve plaat.
De voordelen van lood koolstof zijn de volgende:
- Minder sulfatatie bij gedeeltelijk ladingstoestand bewerking.
- Lagere laadspanning en dus een hogere efficiëntie en minder corrosie van de positieve plaat.
- En het algehele resultaat is verbeterde levensduur van de cyclus.
Tests hebben aangetoond dat onze lood koolstofaccu´s bestand zijn tegen ten minste vijfhonderd 100% DoD-cycli.
De tests bestaan uit een dagelijkse ontlading tot 10,8V met I = 0,2C₂₀, gevolgd door ongeveer twee uur rust in ontladen toestand en
vervolgens opnieuw laden met I = 0,2C₂₀..
- Bestelcode: BAT612110081
Elektrische eigenschappen
- Technologie: Lood-carbon
- Spanning: 12V
- Capaciteit C10 (Ah): 100
- Capaciteit C20 (Ah): 106
- Aantal cycli bij 100% ontlading: ≥500
- Aantal cycli bij 60% ontlading: ≥1000
- Aantal cycli bij 40% ontlading: ≥1400
- Aansluiting accu: draadbus M8
Algemene eigenschappen
- CCA @0 F (max 30 seconden): 500
Mechanische eigenschappen
- Afmetingen (bxdxh): 410 x 172 x 225 mm
- Gewicht: 36 kg